Visie
Oog voor elk kind
Onze pedagogische visie berust op 4 grote pijlers. Elke steunpilaar torst een aantal opvoedkundige principes waar wij binnen De Pupil, focus willen op leggen.
De voornaamste drijfveer voor het hanteren van deze pijlers ligt in het optimaliseren van de onderwijs- leersituatie van onze pupillen. Op die manier trekt onze school een emancipatorisch proces op gang en vervult ze als het ware een brugfunctie tussen de belevingswereld van kinderen en de zoektocht naar zelfstandigheid. Immers, samen maken we school.
Samen timmeren wij aan de weg naar de toekomst, als een ploeg hechte bruggenbouwers. Onze brug steunt op 4 pijlers of basisprincipes m.n.
Oog voor welbevinden en een positief zelfbeeld
Oog voor betrokkenheid en beleving
Oog voor de omgeving
Oog voor de totale ontwikkeling van het kind
Download onze ganse visie hier.
Oog voor welbevinden
Een veilig, sfeervol en gezond klimaat scheppen draagt bij aan een "feel good" omgeving waarin onze kinderen zichzelf kunnen zijn. Hierbij zorgen we voor...
Een uitdagende en gestructureerde leef- en leeromgeving
Klas- en speelplaatsafspraken (vb. beurtrol voor de verschillende spelterreinen en speelwinkel)
Aandacht voor verjaardagen
Een gezonde eet- en bewegingscultuur
Samen-eten is samen-leven (sfeervol eten in onze "brasserie" i.p.v. een refter, buiten eten bij mooi weer)
Fruitdagen en gezonde tussendoortjes
Sportief gezondheidsbeleid (vb. vernieuwde sportzaal, fietsbeleid, zwemlessen, scholenveldloop)
Oog voor een positief zelfbeeld
Het aanreiken van succeservaringen is de sleutel tot een positief zelfbeeld. Samen gaan we op ontdekking naar ieders interesses en talenten door te zorgen voor...
Een speelplaats vol stimulerende spelimpulsen
Free-podia waar onze kinderen hun talent daadwerkelijk kunnen showen ("De Pupil got talent")
Ontwikkeling van "durf" binnen de lessen muzische vorming (muziek, dans, toneel)
Oog voor betrokkenheid en beleving
We streven er naar dat onze kinderen actief betrokken worden bij ons aanbod van activiteiten en lessen. Niet aan de kant blijven staan, geëngageerd deelnemen en zichzelf in het middelpunt van het gebeuren durven plaatsen zijn het doel. Dit alles door o.m. ...
Open en ondubbelzinnige communicatie
Oog voor ongedwongen en spontane gesprekken (vb. praatje tijdens de speeltijd, contact aan de schoolpoort)
Gevoelens leren plaatsen in onze babbelbox bij de "babbel juf"
Zorgjuf als vertrouwenspersoon
Oudercontacten op regelmatige basis
Vlotte en laagdrempelige bereikbaarheid (secretariaat, schoolagenda)
M.a.w. "Oog voor de kinderen en oor voor de ouders"
Oog voor de omgeving
De pupil wil als school geen ommuurde vesting zijn, afgesloten van de buitenwereld. Neen, onze school bevindt zich in het hart van ons dorp en bijgevolg ingebed in de omgeving.
Vanuit een sterk engagement beogen wij een sterke participatie aan het dorpsleven. De sleutel daartoe is openheid naar de wereld. In dit verband beogen wij...
Een nauwe betrokkenheid met Kleuterschool Sint-Jozef, onze natuurlijke samenwerkingspartner.
Een verankering in het verenigingsleven. Vb.: samenwerking VZW De Mol, Driescomité, sportverenigingen, Sint-Sebastiaansgilde
Een propere en leefbare omgeving. Vb.: "Dikke truiendag", opruimacties
Een socioklimaatplan (anti-pestbeleidsplan) en aandacht voor sociale vaardigheden.
Wil je meer weten over onze schoolomgeving kijk dan zeker even op deze pagina.
Oog voor de totale ontwikkeling van het kind
Het is logisch dat we in een school ruim aandacht besteden aan de leerresultaten en het leerproces. Toch moeten we de totale persoonlijkheidsontwikkeling van elk kind steeds voor ogen houden.
We stimuleren onze kinderen zichzelf te ontplooien, want de weg naar volwassenheid verloopt via een zoektocht naar zelfstandigheid. Deze zelfstandigheid willen we brengen door...
Focus te leggen op probleemoplossend denken in de ruime zin van het woord
De kinderen van het 1ste leerjaar een meter of peter uit het 6de leerjaar toe te wijzen
Het organiseren van 3-jaarlijkse openluchtklassen (bos- of zeeklassen) met de ganse school
Aandacht voor een uitgebalanceerd zorgbeleid
ICT
Onze school legt de nadruk op digitale geletterdheid, voorbereidend op een sterk verbonden wereld. We integreren hierbij computationeel denken en mediawijsheid, zodat leerlingen kritisch en creatief digitale problemen kunnen benaderen tegen dat ze de school verlaten.
Met het gebruik van Chromebooks en Google For Education als onze primaire technologische middelen, bieden we een uniform, toegankelijk en collaboratief platform aan voor zowel leerkrachten als leerlingen. Dit laat onder meer toe dat elke leerling reeds vanaf het eerste leerjaar een email adres van de school heeft en hiermee zowel thuis als op de school kan aanmelden en werken.
We proberen de motivatie en interesse van leerlingen in ICT verder te stimuleren door deel te nemen aan externe evenementen zoals de Whizzkids wedstrijd en interactie met organisaties zoals Digitale Wolven.
Socioklimaatplan
Als school willen we werk maken van een gedragen en doortastend anti-pestbeleid. Een plan, zijnde een visie die wordt gedragen door ons schoolteam, leerlingen, ouders en eventueel andere betrokken partijen.
We zijn er ons als professioneel begeleider van kinderen terdege van bewust dat pesten een fameuze impact heet op het individu (gepeste/pester), maar ook op de klasgroep.